Auto reparaties: verschillen tussen een merkdealer en universele garage

Elke dag krijgen we vragen van klanten. Lees hieronder de meest gestelde vragen en de bijbehorende antwoorden rondom reparaties en de verschillen tussen merkdealers en universele garages. 

1. Waarom zijn er grote prijsverschillen tussen garages?

Er zijn twee soorten garages: merkdealers en universele garages. De reden waarom merkdealers vaak duurder zijn dan universele garages zit in het feit dat merkdealers:

  1. Hogere "overhead"-kosten hebben zoals een luxe showroom en duurdere locatie.
  2. Gebonden zijn aan één importeur voor de onderdelen. 

Daarentegen zijn universele garages vaak meer bescheiden van opzet en werken met auto onderdelen van verschillende leveranciers, zonder tussenkomst van een importeur. 

onderhoud

2. Hoe zit het met de onderdelen?

Een auto bestaat uit verschillende onderdelen, waarbij elk onderdeel geproduceerd wordt door afzonderlijke toeleveranciers (Bosch, NGK, Valeo) en niet door de autofabrikant. 

Neem bijvoorbeeld een Volkswagen Polo: het ABS systeem is van Bosch, de luchtfilter wordt geproduceerd door Mann en de koplamp door Hella. Allemaal verschillende fabrikanten die onderdelen maken en in elkaar worden gezet door Volkswagen. 

Het verschil tussen een merkdealer en universele garage is dat de merkdealer zijn onderdelen inkoopt met tussenkomst van één importeur en niet direct bij de toeleverancier. Een merkdealer is dus afhankelijk van de prijzen en onderdelen die de importeur inkoopt bij de toeleverancier. 

Maar een universele garage heeft geen verplichting naar een importeur en kan dus ook alternatieve merken aanbieden die vaak goedkoper zijn, maar kwalitatief gelijkwaardig of zelf beter zijn dan de merk onderdelen. 

Wist u dat sommige "merkonderdelen" eigenlijk een universele onderdelen zijn met een merksticker (waardoor het vaak duurder wordt verkocht als "merk"-onderdeel)?

3. Welke onderdelen gebruiken jullie?

A-merk onderdelen. Dit zijn dezelfde OEM "merk"-onderdelen (Original Equipment  Manufacturer-kwaliteit) die de merkdealer gebruikt. Deze hebben dezelfde kwaliteit maar zijn een stuk goedkoper.

Merkdealers zullen altijd de officiële "merk"-onderdelen gebruiken, daarvoor zijn ze merkdealer. Dat ziet u ook terug in de prijs. Bij maarZeker zijn we vrij in welke onderdelen we gebruiken, maar hanteren we altijd A-merk onderdelen. Pas als dit te duur wordt of wanneer we vinden dat er een betere / goedkopere oplossing mogelijk is zoeken we naar alternatieven, zoals gereviseerde A-merk onderdelen.

4. Is een reparatie bij een universele garage even goed als bij een merkdealer?

Bijna alle reparaties kunnen prima door een universele garage uitgevoerd worden (onderzoek ANWB). De kennis en expertise is aanwezig, de (uitlees)apparatuur en de onderdelen ook. 

Het enige waarbij een universele garage afhankelijk is van een merkdealer is bij een probleem omtrent diefstal gevoelige onderdelen zoals sleutels en alarm van nieuwere auto’s. Maar zelfs dan regelen wij dat met de merkdealer, zonder dat u hiervoor iets hoeft te doen. 

Er wordt wel eens beweerd dat een merkdealer meer expertise heeft dan een universele garage. Bij maarZeker zijn alle monteurs ingedeeld op merk. Zo bouwen zij net zoveel kennis op als de monteurs van een merkdealer met de prijzen en service die horen bij een universele garage.

Daarnaast hebben wij ook veel ervaring met storingen / reparaties van oudere auto's (4 jaar en ouder). In tegenstelling tot de merkdealer die met name ervaring heeft in jonge (lease) auto's (tot 3-4 jaar). U hoeft dus niet te vrezen dat de reparatie bij een universele garage slechter wordt uitgevoerd dan bij een merkdealer. 

5. Moeten alle onderdelen op de offerte wel gerepareerd worden?

Bij maarZeker krijgt u altijd een video-update waar de monteur inzicht en advies geeft over welke onderdelen aan vervanging toe zijn en hoeveel het gaat kosten. We kiezen hierbij altijd de onderdelen die passen bij uw merk en model auto met de beste prijs/kwaliteit. Heb u vragen over de door ons gekozen onderdelen? Dan kunt u altijd even contact opnemen zodat we samen kunnen bekijken of er nog alternatieven zijn.

Wij gaan pas aan de slag nadat u de offerte hebt goedgekeurd: Zo weet u precies waar u aan toe bent en komt u niet voor financiële verrassingen te staan. 

6. Hoe zit het met de fabrieksgarantie als ik mijn auto bij een universele garage laat repareren?

Elke autofabrikant is verplicht om alle documentatie te voorzien van complete technische informatie voor onderhoud en reparatie aan auto’s. Dus alle kennis en expertise is aanwezig.

Misschien staat er in de garantievoorwaarden dat uw auto door een merkdealer onderhouden moet worden, maar op grond van Europese wetgeving mag het onderhoud ook worden uitgevoerd door een universele garage. De voorwaarde hiervoor is dat de auto onderhouden dient te worden volgens de eisen van de fabrikant (zie ook: ANWB). Als consument heeft u dus volledige keuzevrijheid op het gebied van onderhoud en reparatie. U kunt uw auto dus met een veilig gevoel door ons laten onderhouden.

Heeft u vragen?

Heeft u nog vragen over de verschillen?
Neem contact met ons op. We helpen u graag!

Daniel
Team bosch car service

Uw auto is bij Bosch Car Service in goede handen