Wanneer is het interessant om over te stappen op Elektrisch rijden?

Er komen steeds meer jong gebruikte elektrische auto's (EV’s) en plug-in-hybride (PHEV) auto’s op de markt. Dat maakt het interessant (en betaalbaar) om als particulier voor zo’n auto te kiezen.

Maar wanneer is het nu interessant om over te stappen op Elektrisch of Hybride?

 

Deze vraag krijgen we de laatste tijd vaak! Daarom leggen we u graag de grootste verschillen en voordelen uit.

Aanschafprijs

De aanschafprijs is vaak het eerste dat opvalt. Een gebruikte EV of PHEV is vaak duurder in de aanschaf dan een auto op benzine of diesel. Dit komt voor een deel door de prijs van de accu's.

Maar EV’s en PHEV’s zijn vaak standaard ook rijker uitgerust. Het is dus eerlijk om de aanschafprijs te vergelijken met een benzine of dieselauto met een soortgelijk uitrustingsniveau.

EV parkeergarage
Ev opladen

Kijk naar het totale kostenplaatje

De aanschafprijs is dan wel hoger maar de redenatie is dat de investering in een EV of hybride zichzelf na verloop van tijd terugbetaald. Brandstofkosten zijn namelijk lager en in het geval van een EV betaalt u geen wegenbelasting. Verder heeft een volledig elektrische auto minder onderhoud nodig. 

Daarom is het verstandig om niet alleen naar de aanschafprijs te kijken maar naar het complete kostenplaatje. We noemen dit ook wel de “total cost of ownership” of TCO. 

Twijfelt u tussen een auto op brandstof en een EV of PHEV? Bereken dan zelf de TCO: Zet de totale maandelijkse kosten van beide op een rijtje. Dus: de maandelijkse afschrijving (de aanschafprijs min het inruilbedrag gedeeld door het aantal maanden dat je de auto verwacht te gebruiken), verzekering, belasting, onderhoudskosten en brandstof (of stroom). 

Uit zo’n vergelijking zou best eens kunnen blijken dat een elektrische auto in uw geval de goedkoopste optie is.

In ons voorbeeld is de Hyundai IONIQ per maand uiteindelijk het goedkoopste. Maar dat komt ook omdat deze auto de laagste aanschafprijs en daardoor een lagere afschrijving heeft. 

Als de IONIQ, net als de Leaf en Golf, een aanschafprijs van €19.950 zou hebben was het maandbedrag uitgekomen op €597. De Nissan Leaf is in dat geval het goedkoopste.

Opvallend is dat de relatief zuinige Golf 1.0 in alle gevallen het duurste is van de drie.

Is een EV of hybride wel praktisch?

Een volledig elektrische auto is gebonden aan een actieradius. Dat wil in de praktijk zeggen dat u tussen de 150 en 400 kilometer kunt rijden voordat de accu’s moeten worden opgeladen. Dat is in de meeste gevallen voldoende voor dagelijks woon-werkverkeer. 

Maar wilt u met de auto op vakantie naar bijvoorbeeld Zuid-Frankrijk, dan is het nodig om een aantal verplichte stops in te plannen. De reis vergt dan ook wat meer voorbereiding. U wilt immers van tevoren weten waar u onderweg allemaal kunt stoppen om bij te laden.

Wilt u het risico niet lopen om ooit met een lege accu te stranden? Overweeg dan een plug-in -hybride. De aanwezigheid van zowel een verbrandingsmotor als elektrische aandrijving vergroot de actieradius en “normale” benzinestations zult u onderweg in heel Europa genoeg tegenkomen.

EV aan de laadpaal

Hoe en waar opladen?

Het opladen van een elektrische auto of plug-in-hybride kan op verschillende manieren: Aan een normaal stopcontact of aan een snellader. 
Nederland is een van de koplopers in Europa. Er staan zo’n 66.000 laadpalen in ons land.

Opladen via een normaal stopcontact duurt het langste (ongeveer 12 uur). Een tussenstop bij een snellader gaat veel sneller: 20 tot 40 minuten voor een lading tot 80%. Thuis opladen is wel goedkoper. U betaalt dan het standaardtarief per kWh, ongeveer €0,23. Laden aan een snellader is met gemiddeld €0,60 per kWh duurder, maar dat is in verhouding nog steeds veel goedkoper dan benzine of diesel!

Tip: op de website oplaadpalen.nl vindt u alle laadpunten in Nederland.

Hoe zit het met slijtage van de accu’s?

Net zoals in bijvoorbeeld een smartphone of laptop zijn de accu’s in een EV of PHEV aan slijtage onderhevig. Dit noemen we accudegradatie. Uit ervaring blijkt dat deze degradatie bij auto’s gelukkig veel minder snel gaat dan bij bijvoorbeeld smartphones.

De EV’s en Hybride auto’s in onze voorraad worden door ons grondig geïnspecteerd. We kopen alleen jong gebruikte auto’s in waarvan de accu nog minimaal 90% van de originele capaciteit heeft.

Tip: Kom bij ons een proefrit maken en vergelijk de gereden afstand volgens de kilometerstand met de afname in actieradius. Op deze manier kunt u een inschatting maken van de werkelijke actieradius.

Advies op maat

Uiteindelijk heeft iedereen andere wensen. Graag nemen we de tijd om u in een persoonlijk gesprek te adviseren over de auto die het beste bij uw situatie en budget past. 

Twijfelt u nog of elektrisch rijden financieel interessant is? Dan rekenen we graag de totale maandelijkse kosten voor u uit. 

Ook wanneer u eens vrijblijvend wil proefrijden in een elektrische auto (het blijft een bijzondere ervaring!) bent u van harte welkom.

occasions

Onze voorraad EV en hybride auto’s

Op dit moment hebben we deze EV’s en PHEV’s op voorraad.

Wij vinden de (elektrische) auto die bij u past

Bent u op zoek naar een specifiek model, uitvoering of kleur? Profiteer van onze kennis van de automarkt. Wij vinden de auto die aan uw wensen voldoet, onderhandelen over de beste prijs en regelen het papierwerk en transport. Eenmaal gevonden kunt u de auto eerst bij ons proefrijden voordat u hem koopt.

En de garantie? Die nemen wij over. Zo kunt u bij een vertrouwd adres in de buurt terecht als zich onverhoopt toch technische problemen voordoen.  

Met onze zoekservice weet u zeker dat u uw geld uitgeeft aan de juiste auto en met een veilig gevoel de weg op kan, zonder verborgen technische problemen!

Team bosch car service

Uw auto is bij Bosch Car Service in goede handen